irta: Varjú Ágnes 2008.09.22

Természetjárók Napja, Dobogókön 2008. szeptember20.(szombat)

2008. szeptember 20-án az Abai Természetjáró Egyesület nyílt gyalogtúrát szervezett a Visegrádi-hegység legmagasabb pontjára, Dobogókőre. A reggeli órákban úgy tűnt, hogy az időjárás nem kedvez a napnak, de szerencsére az "égiek" hamar intézkedtek.

A kirándulás elején Zsámbékon megálltunk és betértünk a Lámpa Múzeumba, melyben Borus Ferenc magángyűjteményének szebbnél szebb darabjait csodáltuk meg. A különböző mécsesek, gyertyatartók, petróleumlámpák világhírűek, az intézmény 1995-ben a Guiness Rekordok Könyvébe is bekerült. Látogatásunk után az élelemre vágyók lángost ettek, mások megittak egy csésze, forró kávét. Dobogókőre érve a Báró Eötvös Loránd Menedékházba mentünk. Az épület termeiben Dobogókő történetéből láthattunk dokumentumokat, illetve régi turistatérképeket. Délben a turistaház előtti parkban Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter, a Magyar Természetbarát Szövetség elnöke nyitotta meg a Természetjárók napja ünnepélyes műsorát. Azután ünnepi köszöntőt mondott Dr. Gyenesei István sportért felelős önkormányzati miniszter. A kulturális műsorról gondoskodott a híres színművész, Papp János csodás, patetikus előadásával és Raksányi Boglárka énekével. A fennkölt, igaz gondolatok után sor került a kitüntetések átadására. A magyar természetjárás fejlesztéséért bronz fokozatú kitüntetést adományoztak többek között Varjú Tibornak, az Abai Természetjáró Egyesület elnökének kiemelkedő munkájának elismeréseként, valamint 12 éves munkájáért jutalmazták a Fejér Megyei Természetbarát Szövetség volt elnökét, Bükiné Törő Ágnest, aki hozzánk csatlakozva jutott el Dobogókőre. A koszorúzás és a Szózat eléneklése után fogadást tartottak a kitüntetettek és meghívott vendégek részére. Ez alatt mi sem tétlenkedtünk, elindultunk egy kisebb körtúrára. Eljutottunk a Táltos Iskola által kialakított ligethez. Itt megnéztük a fénykaput és a fénypadot. Majd kis barangolás után a Siketek Mária-kegyhelyéhez értünk,

melyet még a Magyar Turista Egyesület Siketek Osztálya tagjai hozták létre 1927-ben. Visszatértünk a Menedékházhoz és csatlakozott egyesületünk vezetője, illetve egy másik turistacsoport. Az útvonal káprázatos tájakra kalauzolt bennünket. Odaértünk a várva várt Mária-forráshoz, melynél kis pihenőt tartottunk. Sokak szerint a forrásvíz gyógyító hatású, ezért rengetegen töltöttek maguknak vizet a palackjukba, volt, aki 6-7 üveggel vitt haza, a vállalkozóbb szelleműek pedig megmártották a vízben a lábukat. A dombok közötti kápolna megnyugvást adott, ezért szívesen időztünk ott. Továbbindulva hidak sokaságánál találtuk magunkat, melyekről szép látvány volt a fák és völgyek képe. A túra végén kellemesen elfáradtunk. Busszal elindultunk Tinnyére a Garancsi-tó partjára, ahol a sikeres magyar filmvígjátékot, az Üvegtigrist forgatták. Hazafelé újra megálltunk Zsámbékon, hogy közgyűlést tartsunk. Az Abai Természetjáró Egyesület 10. évfordulóján összefoglaltuk az elmúlt évek eseményeit, helyszíneit. A jövőbeni tervekről, elképzelésekről is szó esett. Meglepetésként négy fiatal táncolt a csapatunknak. A nap zárásaként pezsgővel koccintottunk, hisz jócskán volt okunk az ünneplésre. Én nagyon örülök, hogy egy ilyen jó csapat tagja lehetek. Két-három család 10 év alatt egyesületté nőtte ki magát, mely így sem veszített családias, meghitt légköréből. Kialakult a csapat magatartása is: nem célunk céltalanul rohanni, szeretnénk megismerni: megállni és meglátni, hogy mi van körülöttünk. Ezúton is köszönetet mondok az egyesület nevében mindazoknak, akik hozzájárultak ahhoz, hogy ennyi helyre eljussunk, legfőképpen Varjú Tibornak, aki mindig eltökélten, fáradhatatlanul harcolt a csapat érdekében, reméljük ezután sem hagy alább a lelkesedés és még több helyre eljuthatunk.