irta: Valter Roland 2009.03.18

Soponyai kerékpáros túra

Avagy ismét nem kellet messzire menni, hogy egy szép tartalmas napot töltsünk jó barátok társaságában.

A túrázásban az a szép, hogy megnézhetünk általunk még nem ismert tájakat, és így egyre nyitottabbak leszünk a világra. Igen gyakran eltávolodunk messzire az otthontól, és csodálkozunk, hogy máshol milyen jó, vagy milyen szép, de észre se vesszük, hogy a saját "házunk táján" is még akad felfedezni való. Ezért az Abai Természetjáró Egyesület most nem egy távoli helyre utazott, hanem csak a szomszéd faluba kerékpározott el.

A reggel hihetetlen szépen indult, hétágra sütött a nap és még a szél is csak lengedezett. A kerékpáros túra első megállója, a Vakegér nevű vendéglátó egység, ahol megnyitottuk a természetjárók életéről szóló képkiállítást, amit a nagyközönség megtekinthet a hét bármely napján. - A képkiállítás második részét pedig Bodakajtor-Felsőszentiványi Preszóban tekintheti meg minden érdeklődő. A következő megállóhely Soponya, Varga Zoltán régiség gyűjtő házánál volt. Nem specializálódót egyféle dologra, ö mindent gyűjt, ami a múltnak egy töredéke, például: római kori eszközök, malomkövek, betűs téglák, szódásüvegek, fegyverek, terménydarálók, II. Világháborús repülőgép és még sorolhatnám. De a legmeghökkentőbb a talált lópatkókból készült kerítés. Innen Beszédes József /1786-1862/ emlékére kiállított kőhöz kerekeztünk, ami eredetileg a sárvíz-malomcsatorna mentén állt és egy munkaszakasz befejezését jelezte. Az ö terveit is felhasználták a csatorna építése során. Az ország minden pontján dolgozott, a Sió völgyének rendszabályozása is az ö nevéhez fűződik. A kő elhelyezésével tiszteleg a község a XIX század nagy vízmérnöke előtt. A következő megállóhely a Zichy kastély volt, ahol megnéztük a Ludovica forrást, ami egy Zichy gróf kisasszonynak állit, emléket. De nem időzhetünk sokáig, mert már várt ránk Gál Róbert, aki a kastélyban volt gondnok, mikor még gyermeknevelő intézetként működött

Az ö vezetésével körbe sétáltuk az épületet, és közben sok fontos dolgot tudtunk meg a kastélyról és a községről. Nagyon érdekes beszélgetést folytatunk, hiszen pont aktuális volt a téma, mert a Zichy család a Habsburg-ház kegyeltjei voltak. Az 1948-as szabadságharc idején Zichy Ödön volt Fejér vármegye alispánja, akit perbe fogtak és kivégeztek. Megtudtuk hogy a község kialakulása is annak köszönhető , hogy már az 1300-as évek során, hihetetlen gazdag volt a környék vadban, és az akkori főurak kedvelt vadász helye volt. Sajnálattal néztük azt is, hogy ez a pompás épület, kong az ürességtől. Hiszen 20 ével ezelőtt még a gyermekzsivaj, lengte be az egészet, most meg szinte elhagyatottan áll, nagyon ráférne egy restaurálás. Ez úton is szeretnénk köszönetet mondani Róbert úrnak, hogy szánt ránk drága idejéből, de ígéretünkhöz híven még egyszer ellátogatunk hozzá a közeljövőben. A biciklis karaván innen tovább indulva meg sem állt a Sárvíz völgye-erdészeti, -vadászati ökoturisztikai központig, ahol leszállva a kétkerekűről gyalog folytattuk tovább utunkat. Egy kiépített turista ösvényen bandukoltunk és csodálkoztunk, hogy erdők, -tavak, -rétek, váltakoznak felváltva. Belegondoltunk, hogy nincs még egy ilyen hely Magyarországon, ahol ilyen sokféle állat és növénytársulás található egy kis helyen. Mintha összetömörítették volna a világot, és itt helyezték volna el. Mi pedig itt élünk a közelében, és menyire keveset tudunk róla. A gyerekek és a felnőttek nagy örömére, alkalmunk volt élő szarvast simogatni a nap befejezéseként. Egy nagyon tartalmas napot töltött együtt, aki részt vett e rendezvényünkön.